Thomas Bak is de eigenaar van Smart Home Beveiliging en hij besloot om met Ecommerce Accelerator een samenwerking aan te gaan voor het optimaliseren van zijn email marketing via de tool Klaviyo. In deze business case vertelt hij je hoe we zijn omzet uit geautomatiseerde email flows verdriedubbelde, door het toevoegen van één specifieke email flow die simpelweg gebruik maakte van het verkeer dat al naar zijn website kwam.
Thomas vertelt hoe zijn situatie er eerst uitzag:
“Ik deed nog niets om mijn email lijst te groeien onder bezoekers die nog geen eerste aankoop hadden gedaan, het was puur na de aankoop dat mensen op de email lijst kwamen, nieuwsbriefabonnee werden en er post-purchase email flows ingericht waren.”
Waarom is het zo cruciaal voor je omzetgroei en winstmarge om email adressen te vergaren van nieuwe bezoekers die nog geen aankoop hebben gedaan?
Het is voor de meeste webshops een bekend verschijnsel dat zo’n 98% van de nieuwe bezoekers niet direct tot een eerste aankoop overgaat (kijk maar eens naar je ‘ecommerce conversion rate’ in Google Analytics). Er zijn gemiddeld zo’n 9 contactmomenten nodig voordat een lead een nieuwe klant wordt. Advertenties zijn een prima middel om nieuw verkeer aan te trekken. Maar als je vervolgens advertenties blijft gebruiken om deze mensen terug te halen naar je shop om uiteindelijk een eerste aankoop te doen, dan lopen de ad kosten per verkoop al snel op en eet dat je winstmarge op.
Tegelijkertijd wil je die 98% van je nieuwe bezoekers niet links laten liggen. Ze komen immers naar je shop om een reden. Door ze aan te sporen om zich aan te melden voor je nieuwsbrief kun je ze vervolgens gratis en geautomatiseerd blijven benaderen via email, een relatie opbouwen en ze begeleiden bij het doen van hun eerste aankoop. Dat is precies wat we voor Smart Home Beveiliging deden.
De strategie bestond uit 2 stappen.
We maakten een popup formulier dat getoond wordt aan bezoekers die nog niet op de email lijst staan. Via het formulier krijgen mensen bij nieuwsbrief aanmelding een couponcode voor leuke welkomstkorting op hun eerste aankoop.
Het toevoeging van het formulier heeft voor 27% meer maandelijkse nieuwsbrief aanmeldingen gezorgd. Allemaal potentiële nieuwe klanten die virtueel hun hand opsteken en aangeven dat ze graag emails van Smart Home Beveiliging willen ontvangen over producten voor een slimmer en veiliger huis. Dit is de groep mensen die doorgaat naar stap 2.
Na aanmelding krijgen mensen per email hun couponcode opgestuurd en vervolgens over tijd een reeks aan geautomatiseerde emails die ze begeleiden bij het doen van een eerste aankoop. Er worden producten uitgelicht op basis van hun persoonlijke interesses, er worden productervaringen van andere klanten gedeeld, we sturen handige tips en blogposts op en bieden hulp bij het maken van de juiste keuze. Als hun couponcode dreigt te verlopen dan sturen we een vriendelijke herinnering.
Thomas was blij verrast met de eerste maandresultaten:
“De nieuwe welkom flow die Ecommerce Accelerator voor ons gemaakt heeft, heeft onze maandelijkse omzet uit geautomatiseerde email flows verdrievoudigd. Dat was boven verwachting en super vet om te zien.”
Over de samenwerking met Ecommerce Accelerator zegt Thomas:
“De samenwerking heeft veel invloed gehad op ons bedrijf. Natuurlijk in de sales en de omzet, maar ook weet ik dat ik gewoon een goede email partner heb gevonden die mij echt op een expertise niveau kan helpen in Klaviyo, de email marketing tool die ik gebruik. Ook de communicatie is fijn. Je wordt vooraf goed geïnformeerd en achteraf krijg je duidelijke resultaten en overzichten te zien. Alles wordt goed en duidelijk toegelicht.”
Toen we Thomas vroegen wat zijn advies is aan andere ecommerce ondernemers die overwegen om hun email marketing te optimaliseren en een samenwerking met Ecommerce Accelerator aan te gaan zei hij:
“Ik zou sowieso zeggen dat je het er 9 van de 10 keer echt wel uit haalt. Het is de investering dubbel en dwars waard. Waarschijnlijk heb je met de eerste maand prestaties je investering al terug, dus wat dat betreft zou ik het zeker doen.”